טפשת אנושית: הסכנה החדשה של בינה מלאכותית לבעלי עסקים

"מה, בן אדם עשה את כל זה לבד?!" כתב פוסט, הרים קמפיין, בנה פאנל, שלח מייל. הזיה. ובעוד כמה שנים… זה בדיוק מה שנגיד.

כמו שהיום אנחנו מתלהבים לראות בינה מלאכותית עושה בשבילנו את הכביסה המלוכלכת… בעתיד נתלהב לראות בני אדם עושים דברים פשוטים.

בגלל שבינה מלאכותית הולכת לעשות בשבילנו הכל.

בינה מלאכותית לבעלי עסקים: הסכנה שאף אחד לא מדבר עליה

לפי סקר McKinsey 2025, כבר 88% מהעסקים משתמשים ב-AI באופן קבוע. אבל אולי אתה לא יודע… בינה מלאכותית היא אחת הסכנות הגדולות למין האנושי.

שמעתי פודקאסט מרתק על עתיד האנושות. באמצע הפרק נפלה פצצה:

"בני אדם לומדים מהדרך, אבל בינה מלאכותית מספקת תוצאה."

כל הטריקים וההאקים עם AI יוצרים מחלה חדשה שמדביקה בני אדם… טפשת אנושית.

מה מטריקס חשף על עתיד הבינה המלאכותית

בסרט מטריקס שיצא ב-1999 קיבלנו תסריט אכזרי. בני אדם יצרו בינה מלאכותית. הבינה יצאה משליטה והובילה לשעבוד האנושות במציאות מדומה.

באחת הסצנות המפורסמות, סמית' אמר למורפיאוס משפט שנצרב:

התשובה שצריכה להדאיג כל בעל עסק

"ברגע שהתחלנו לחשוב במקומכם, היא בעצם הפכה לציוויליזציה שלנו." בעברית פשוטה: בני אדם יצרו AI, התלהבו מהעוצמה שלה… ואז נתנו לה לחשוב במקומם. ומשם? זה כבר לא עולם של בני אדם.

האם יהיה שידור חוזר במציאות? אולי כן… ואולי לא. אבל בוא נתרכז במה שבשליטה שלנו.

הכלי שנותן הכל. חוץ מלהבין

אם פעם היית חייב להקשיב לפרק פודקאסט של שעתיים ולכתוב נקודות במחברת בשביל לספוג מידע וטיפים…

היום? נכנס ל-NotebookLM, כלי AI חינמי של גוגל. שם לינק URL לפרק מיוטיוב. מקבל תמלול מלא, סיכום, רעיונות ותוכנית פעולה.

אבל… מניסיון. שום דבר לא יכנס לקלבסה.

קיבלת ארגז דאטה. נקודות עיקריות מהפרק, צעדים ליישום וסיכום קצרצר. כמו שיעור מרדים בהיסטוריה… אתה קורא מלא טקסט שנכנס מאוזן אחת ויוצא מהשנייה.

למה? כי התוצאה עפה לך מהראש תוך שעה. הדרך נשארת איתך לתמיד.

איך אתה הולך להיראות בעתיד

כמעט כל פודקאסט מעלה תיאוריות על עתיד האנושות עם בינה מלאכותית. אבל בינינו?

השאלה האמיתית היא לא "מה יהיה בעתיד". אלא… איך אתה הולך להיראות בעתיד.

האם אתה הולך להידבק בטפשת אנושית ולתת לבינה מלאכותית לעשות בשבילך הכל? או שאתה הולך לשמור על המוח צלול וחד?

לפי מחקר של JPMorgan Chase, עסקים קטנים שמאמצים AI גדלים מהר יותר מאלה שלא. אבל הנתון הזה מסתיר משהו. הצמיחה באה מלמנף AI נכון… לא מלתת לו לעשות הכל.

הצ'קליסט: מה למנף עם AI ומה לשמור לעצמך

למנף עם AI

כל מה שמבזבז לך זמן ולא מפתח אותך בתור בעל עסק.

  1. כל עבודת נמלים שמבזבזת זמן — תיקון שגיאות כתיב, בניית דפי נחיתה, השחזת קופי, חיפוש מאמרים, מחקר באינטרנט, ניתוח מידע, תרגום טקסט ארוך.
  2. כל עבודה טכנית שאתה לא יודע ולא מתכנן ללמוד — עיצוב, פיתוח אפליקציות, בניית אתרים, אינטגרציות, אוטומציות. היום AI יכול להחליף את כל המקצועות האלו בלחיצת כפתור.
  3. ייעוץ מ-AI — להתייעץ עם GPT או Claude בעין ביקורתית יכול לפתוח לך את הראש לכיווני חשיבה חדשים.
איפה אסור ל-AI להתקרב

אל תתן לו לעשות במקומך פעולות שמפתחות אותך בתור בעל העסק שאתה חולם להיות.

  • כתיבת תוכן אישי — מיילים, פוסטים, סטוריז. כשאתה כותב, אתה מזקק את מה שאתה יודע. AI יכול לכתוב במקומך, אבל אתה תפסיק להתפתח.
  • עמידה מול מצלמה — אווטאר AI יכול לדבר במקומך. אבל המחסום של צילום עצמי הוא בדיוק מה שמפתח אותך. זה השריר שצריך לאמן.
  • חשיבה אסטרטגית — תכנון העסק, בחירת כיוון, קבלת החלטות. ברגע שאתה נותן ל-AI לחשוב במקומך… תזכור את סמית'.

למה אני עדיין כותב בעשר אצבעות

בניתי תוכנית שעוזרת לבעלי עסקים לשגר מיילים לרשימת תפוצה עם AI, בלחיצת כפתור, ולעשות כסף. הפידבקים משוגעים. בעלי עסקים שמעולם לא שלחו מייל, התחילו לנהל ניוזלטר שמדפיס כסף בכמה דקות ביום…

ובכל זאת. אני עדיין כותב מיילים בעשר אצבעות.

למה? כי אני כותב מיילים כבר 5 שנים… ומיילים מפתחים אותי בתור בן אדם. כשאני כותב, אני מזקק את השיעורים שלמדתי בדרך. ככה שגם אתה בצד השני של המסך תקבל הצצה מבעד לכתף שלי ותגלה: איך אני חושב, איך אני בונה עסקים, איך אני עושה מרקטינג.

ובאותו זמן שאתה מחכים… אני מטמיע עמוק ב-DNA את מה שאני יודע. WIN WIN.

קיבלתי החלטה. לא לתת ל-AI להתקרב ליצירות האומנות שלי. למרות ש-AI יכול לכתוב אחלה מיילים במקומי. וכנראה לא תרגיש את ההבדל.

אבל אני כמו משוגע. רוצה להזיע על המקלדת ולאמץ את המוח.

הסיפור שסגר לי את זה

פרסמתי פוסט שהתפשט ברשת. מעל 1,800 לייקים, מאות תגובות ושיתופים. כתבת של ישראל בידור פנתה אלי: "יהב, רוצה לצלם לנו ריל?"

"רק לא ריל…" כל האינסטגרם שלי מבוסס על קטעי פודקאסט וקרוסלות. לא זוכר מתי צילמתי ריל מול המצלמה.

נטלי אמרה לי: "יש אווטאר AI שנראה בדיוק כמוך. זרוק לו את הטקסט והוא יקריא במקומך. אף אחד לא ישים לב."

במשך 30 שניות השתעשעתי עם המחשבה. אבל אז החלטתי שלא.

זיהיתי אתגר שיכול לפתח אותי. להתגבר על המחסום של עמידה מול המצלמה. באותו רגע קפצתי למים. בלי מיקרופון, בלי סט-אפ. מיקמתי את האייפון מולי והתחלתי לצלם.

בום.

למרות שהייתי יכול למנף עם AI… הבנתי דבר פשוט. בני אדם לומדים מהדרך, אבל בינה מלאכותית מספקת תוצאה.

רוצה לבנות עסק שבו AI עובד בשבילך?

ליווי צמוד עם ניסיון של 300+ יזמים. אתה מתמקד במה שעושה אותך אתה.

לבדיקת התאמה ›

באהבה ענקית,
יהב.

הזמנה אישית להצטרפות לרשימת התפוצה של יהב

תכניס את המייל שלך בטופס כאן למטה,
וקבל כרטיס מתנה פנימה

אולי יעניין אותך גם...

קייסטאדי חצי מליון שקל בחודש

קייסטאדי במתנה!

איך גרמנו לג׳ני קפלן להפסיק למכור פגישות והקפצנו אותה מ-2,000 שקל בחודש עם יומן מלא ולשון בחוץ…

למעל ל-500,000 שקל בחודש בזמן שהיא סוגרת חופשות מפנקות מסביב לעולם עם כל המשפחה, על ידי שימוש ב- AI וקורסים דיגיטליים.

תנו לי 37 דקות ואני אגלה לכם את הדרך להפסיק למכור זמן - ולהתחיל למכור ידע!